Előző cikkünkben azzal foglalkoztunk, hogy hogyan lehet nagyszerűt alkotni, hogyan lehet olyat írni, amitől az olvasónak tetszeni fog a könyved. Cikksorozatunk utolsó részében a végkifejletről lesz szó.
Karakterek szembenállása
Alapvető esemény vagy cselekmény az, amikor ellentétes jellemek ellentétes érdekei szembe kerülnek egymással. Hogyan oldod meg, hogy két erősen eltérő karakter vitája megoldódjon? Ezúttal te vagy az író, te döntöd el, ahogyan azt is, hogy maga a vita hogyan rendeződjön le.
A pozitív karakter nyer. Érdemes a harcot elhúzni, először elhitetni az olvasóval, hogy hiába valószínű a happy end, attól még lehet, hogy most még sem lesz az. A pozitív karakter versenyez a negatívval, a cél az, hogy tiszta eszközökkel érje el a célját, és meggyőzze a negatívat arról, hogy jobb lesz feladnia a harcot. Vagy. A pozitív karakter kénytelen olyan eszközökhöz folyamodni, amivel a negatívat legyőzheti.
A negatív karakter nyer. Kompromisszumokkal kell megtörténnie, ha azt szeretnénk, hogy happy end legyen valamennyire. Tegyük fel, hogy a főszereplőt le akarják lőni, és végül sikerül is, de börtönbe kerül a gyilkos. Ez mondjuk nem happy end, de a negatív karakterre vonatkoztatva valamennyire elértük a célunkat.
Váratlan fordulatok
Hatalmas erővel rendelkezik ez az írói eszköz, ugyanis az olvasó nem gondol arra, hogy a történet máshogy is végződhet, mint ahogyan valószínű. A lényeg az, hogy ne legyen a fordulat hirtelen, erőteljes, kényszerített, hanem legyen természetes, de mégis határozott.
Rövid példa a harmadik könyvemből: a négy főszereplő énekesünknek fellépése lesz, úgy is néz ki, hogy minden rendben, aprólékosan le vannak írva az előkészületek. Ugyan tornádó nem fog végigsöpörni a nézőtéren és nem lesz földrengés, de egy rég nem látott szereplő visszatér és felforgatja a négyes életét. Szó nincs innentől kezdve több előadásról. Előkerül egy fegyver is: ez egy újabb végkifejleti elem, ugyanezekkel a módszerekkel felépítve: azt hisszük, hogy a golyó ott végzi, ahova tervezi az elkövető, aztán kiderül, hogy valami nincs rendben a golyóval, aztán kiderül, hogy mégis minden rendben, de már rosszkor…
Lecsengés
Fontos, hogy a hirtelen megváltozó erőviszonyokról az olvasó tájékoztatást kapjon, persze ennek a fontosságáról is tudok még mit mondani, de később. Ha jó néhány szereplőről ez meg az derül ki, illetve így meg úgy végzi, akkor egyértelműen változni fog az élet az esemény után. Ezekről nagyon szép leírást lehet adni.
Az első könyvemben három fejezetet szántam arra, hogy tisztázódjanak az új viszonyok. Egyet a távozó főszereplő elbúcsúztatására, egyet újabb titkok kiderítésére, egyet ezek tisztázására. Persze lehet azt mondani, hogy az utolsó előtti fejezet volt az igazi végkifejlet, de én a főszereplő távozása után már nem mondanám azt, hogy ezt fontosabb kiemelni. A második könyvemben az utolsó előtti negyedik fejezet a végkifejlet első része, az utolsó előtti a második, az utolsó a harmadik. Rendkívül összetett felépítése révén mindössze az utolsó előtti harmadikban volt lehetőségem kicsit leírni, hogy most mi is fog történni, a második és a harmadik finálérészlet alapjáraton jól leírta a megváltozó viszonyokat. A harmadiknak még én sem tudom teljesen a végét, de nagymértékben el fog húzódni a könyv vége felé.
Különös ereje van annak, ha ott hagyod abba a könyved, ahol a végkifejlet lezárul, és semmi magyarázatot nem adsz az egészhez (ilyenek például a Végső állomás-filmek). Csak akkor használd, ha a könyv nem hagy maga után olyan alapvető kérdéseket, amire az olvasó biztosan kíváncsi lehet. Mértékkel, óvatosan hagyjunk kérdőjeleket és lezáratlan szálakat magunk után.
Ennyi volt a Hogyan írjunk jó könyvet? cikksorozat, ezzel most szeretném lezárni ezt a tanulnivalót, segítséget, remélem, hogy mindenkinek megjött mostanra a kedve a könyvíráshoz, elhihetitek, remek elfoglaltság tud lenni, főleg ha van ihletetek! Szeretnék még a közeljövőben egy rövid segítséget nyújtani ahhoz, hogy hogyan tovább, illetve hogyha még nem kezdted el volna a könyvedet, akkor néhány általános tudnivalót is írok még a könyvírás rejtelmeiről.