Kortárs európai filmek 2: Milyen egy mai orosz mozi? – Metro

A cikk olvasási ideje kb. 5 perc

Oroszországot félig-meddig sorolhatjuk csak Európához. Vannak dolgok, amiben egyértelműen kontinensünkkel együtt kell emlegetni. Ez vonatkozik a filmtörténelemre is. Gondoljunk csak a híres Eisensteinre, aki a Szovjetunióból származott és munkásságával nagyban hozzájárult az európai, sőt a világ filmjeinek képalkotás módjához. Ő alkalmazta az 1+1=3 egyenleten alapuló montázselméletet filmjeiben. Sajnos korunkban keveset hallani hazánkban az európai filmekről és orosz filmekről is. De mivel egykor fontos mérföldköve volt a filmezésnek e hatalmas ország, ezért talán jelen filmművészetével is érdemes foglalkozni. Fél évvel ezelőtt egy igen hosszú egész estés thrillerrel örvendeztette meg egy orosz rendező, Anton Megerdichev a moziba járó közönséget, melyről érdemes néhány szót ejteni a hazai közönség számára is.

Az említett rendező nevéhez csupán három produkció köthető a Metroval együtt. Ennek ellenére igen nagyszabású lett legújabb filmje. A címből következően könnyen kitalálható, hogy egy metró aluljáróban játszódik az egész film és valószínűsíthetően egy metróbaleset lesz a középpontban. Ebből következően nem egy művészfilm ez, de ennek ellenére egy gondosan megkomponált mű ez széles befogadó közönség számára. Azért széles befogadó közönség számára készült ez a film, mert keveredik benne a hagyományos hollywoodi filmezés és némi európai, orosz is.

˛ŮšĚąâ_metro-metpo-03-1280x720

Ez a kombináció mindenben megmutatkozik még a történetben is. Az előbb említett alap sztori tipikus hollywoodi klisé. De még az is, hogy a balesetben elszenvedettek közül néhány ember lesz a film főszereplője és az ő bajos magánéletüknek is tanúi lehetünk a tragédiával karöltve. Apró momentumokban azért a történetben is van némi európai. Ez inkább abban mutatkozik meg, hogy az olyan jeleneteknél, amiknél az amerikai filmek általában gyorsan túl esnek, nem magyarázzák túl, itt részletesebbre, hosszabbra van hagyva. Talán ettől is lett több, mint kettő óra hossza a Metro.

Az említett keveredés inkább a képekben mutatkozik meg, mint sem a történetben, az inkább hollywoodiasabb. A film képi világa viszont már inkább európai, mintsem amerikai. A beállítások jelentős része klasszikus hollywoodi filmekből alkalmazott, de van olyan is, amit azokban nem nagyon használnak. De a képi világ inkább az orosz helyszínnek köszönhetően lesz olyan amilyen. Szerencsére ettől lesz magával ragadó, szemet gyönyörködtető a mozi. Moszkvában játszódik e tragédia, ezért rengeteg szép totálképeket láthatunk a fővárosról. De olyan helyszínek is megmutatkoznak, amikből az átlagos orosz életszínvonal, mindennapok megismerhetőek. Ezek egyébként nagyban hasonlítanak a magyar életszínvonalra, ezért gyakran olyan stílusú képek köszönnek vissza, mint magyar filmekben. De említettem azt is, hogy egyes jelenetek hosszabban vannak megmutatva, mint az amerikai filmekben. Ez is hozzájárul az élvezetes képi világhoz. Például, mikor a metró kisiklik az alagútban és az emberek összevissza borulnak a szerelvényekben sokkal részletesebben, lassabban, szemre vehetőbben van bemutatva, mint hasonló kaliberű hollywoodi filmekben, amelyekkel általában traktálja a magyar média a magyar nézőket.

metro-metpo-02-1280x720

Természetesen ez nem olyan film, ami tele van CGI-vel, így ne számítsunk ilyenre. Kivéve azt a jelenetet, mikor kisiklik a metró és kívülről mutatja a rendező, hogy hogyan is szikrázik, csúszik a pályájáról letért szerelvények. De szerencsére ez igen szépen van megcsinálva, így nem ront a film élvezhetőségén. A többi jelenet pedig valós helyszíneken valós díszletekkel van felvéve, ami igazán szép látványt kölcsönöz a filmnek. Ennek oka persze az is, hogy nincs effektelve a kép valamilyen színű árnyalattal, ahogy azt gyakran teszik rengeteg filmmel manapság. Talán a metró aluljáróban játszódó, képek vannak némileg szürkítve, de még a jó ízlés határán belül és így a kellő hatást érik el azok.

metro-metpo-01-1280x720

A színészi teljesítmény is hozza a kellő színvonalat. A színészek java része orosz, így valószínűleg sok mindenkinek idegenek ők, talán egyiküket leszámítva, aki már jó pár produkcióban megmutatkozott, ő Svetlana Khodchenkova. A színészi játék mellett a zenei betétek is remek hangulatot kölcsönöznek. Ezek is tipikusan európai filmek stílusát viselő zenék.

nkQzfrx84gsCeDCME3W3eM6YTBz

Továbbá a Metro rengeteg mondanivalót, tanulságot hordoz magában. Ezek nagy részére természetesen a film végére derül fény. Ettől lesz még érdekesebb és ebből is látszik, hogy minél szélesebb befogadó közönségnek készült a film, hiszen minden korosztály, minden társadalmi réteg megtalálhatja a számára szimpatikus karaktert és a hozzá társuló tanulságot. Kicsit „családi thriller” hangulata van így a filmnek, ami most kicsit furán hangzik, de valahogy így lehet jellemezni ezt a művet.

A Metro című film, tehát egy gondosan átgondolt, remekül megkomponált a kor elvárásainak megfelelő kiváló, szórakoztató tömeg film. Mely üde színfoltot hoz az amerikai filmekkel ellepett filmkedvelők világába.

About E.T.

A Debreceni Egyetem Szabad Bölcsészet szakának Filmtörténet és filmelmélet szakirányán végeztem. Továbbá a Debreceni Református Hittudományi Egyetemen szereztem Sajtótechnikus végzettségemet. Tanulmányaimból fakadóan a filmek világa és a filmkritika írás különösen érdekel. A filmek területén kiváltságos érdeklődési területem nincs, minden érdekel, ami filmmel kapcsolatos.

Check Also

Nyári olvasmányok 1000 forint alatt

Öt szórakoztató történet magyar íróktól, amit a kütyüdre töltve bármikor magaddal vihetsz a nyaralásra, és …