Nemzetközi vállalatok a globalizáció tükrében

A cikk olvasási ideje kb. 3 perc

A XX. század végétől korunkat a globalizáció határozza meg. Ez a társadalomtudományi kutatások, viták leggyakoribb témája. Vannak hívei, ellenfelei. Többen úgy gondolják, ez a folyamat azért indult el, mert az Egyesült Államok világközponttá vált. A globalizációs folyamat az élet minden területén zajlik ma is. Hatásait és következményeit egyenlőre nem lehet megjósolni.

3

Ma minden cégnek az a vágya, hogy külföldi piacokra is eljusson, nemzetközivé váljon. Ennek okai:

  • a cég működésének fenntartása hosszú távon,
  • a likviditás megőrzése,
  • nyersanyagforrások folyamatos biztosítása,
  • újabb és újabb piacok meghódítása
  • akár multinacionális vállalati célok – egyediség, piacvezető pozíciók megszerzése
  • drága helyi munkaerő helyett olcsóbb munkaerő alkalmazása, ezzel a termékek versenyképességének megőrzése,
  • különböző országok számos adó- és illetékkedvezménnyel várják a befektetni, beruházást létrehozni kívánó cégeket.

A nemzetközi vagy multinacionális cégek termékeik értékesítésére egyedülálló menedzselési tevékenységet folytatnak. Ezt nagyon egyszerűen mi is nyomon tudjuk követni, gondoljuk csak a TESCO vagy az Auchan, de akár az IKEA vevőkommunikációjára.

A következő stratégiai lépéseket figyelhetjük meg:

  • alacsony költség, magas hatékonysággal történő működés
  • folyamatos megújulás, újítások, változások generálásával a vevők figyelmének fenntartása
  • újabb és újabb termékajánlatok, kuponok, kedvezmények, vásárlókártyák, matricagyűjtéssel való kedvezményes termékvásárlás, vagy ilyen jellegű volt nemrég a TESCO hupikék-törpikék dominói, mellyel egy mozifilm bemutatóját támogatták
  • folyamatosan új termékek megjelenése, melyek megfelelnek az adott térség, ország többségi fogyasztói igényeinek,
  • termékek elérhetősége bárhol-bárhogyan és bármikor. Pld: TESCO 24 órás nyitvatartása, TESCO vásárlás elektronikusan bonyolítható, házhozszállítás van. Tehát a termék azonnal elérhető, amikor a vevőnek szüksége van rá.
  • Közvetlenül az adott fogyasztóval való kommunikáció. Ezt szintén a TESCO-nál érzékelhetjük a legjobban. TESCO Klubkártyával rendelkezők vásárlásaik után pontokat kapnak, majd kb. negyedévente költéseik után akár többezer forintos vásárlási utalványt. Mindezt kiegészíti a köszönet a TESCO hűségért, amikoris ismét kapunk személyre szóló vásárlási kedvezményeket forintban vagy százalékban meghatározva azokra a termékekre, melyeket általában vásárolni szoktunk. Ez a családok számára nagyon hasznos, költségkímélő és vásárló-megtartó marketing szolgáltatás a cég részéről.

Mindezeken kívül számos esetben tapasztalhatjuk – pld. LIDL -, hogy a cégek figyelnek más kultúrák és hagyományok tiszteletére, megismertetésére. Többször rendeznek ezért afrikai-, ázsiai-, kínai, stb. vásárlási hetet.

Az üzleti filozófia tehát nemzetközi szintre emelt, globális gondolkodásmóddal fűszerezett, mégis mindig az adott országban élő emberekhez szól.

About worldsoul

Check Also

Nyári olvasmányok 1000 forint alatt

Öt szórakoztató történet magyar íróktól, amit a kütyüdre töltve bármikor magaddal vihetsz a nyaralásra, és …