A XX. század végétől korunkat a globalizáció határozza meg. Ez a társadalomtudományi kutatások, viták leggyakoribb témája. Vannak hívei, ellenfelei. Többen úgy gondolják, ez a folyamat azért indult el, mert az Egyesült Államok világközponttá vált. A globalizációs folyamat az élet minden területén zajlik ma is. Hatásait és következményeit egyenlőre nem lehet megjósolni.
Ma minden cégnek az a vágya, hogy külföldi piacokra is eljusson, nemzetközivé váljon. Ennek okai:
- a cég működésének fenntartása hosszú távon,
- a likviditás megőrzése,
- nyersanyagforrások folyamatos biztosítása,
- újabb és újabb piacok meghódítása
- akár multinacionális vállalati célok – egyediség, piacvezető pozíciók megszerzése
- drága helyi munkaerő helyett olcsóbb munkaerő alkalmazása, ezzel a termékek versenyképességének megőrzése,
- különböző országok számos adó- és illetékkedvezménnyel várják a befektetni, beruházást létrehozni kívánó cégeket.
A nemzetközi vagy multinacionális cégek termékeik értékesítésére egyedülálló menedzselési tevékenységet folytatnak. Ezt nagyon egyszerűen mi is nyomon tudjuk követni, gondoljuk csak a TESCO vagy az Auchan, de akár az IKEA vevőkommunikációjára.
A következő stratégiai lépéseket figyelhetjük meg:
- alacsony költség, magas hatékonysággal történő működés
- folyamatos megújulás, újítások, változások generálásával a vevők figyelmének fenntartása
- újabb és újabb termékajánlatok, kuponok, kedvezmények, vásárlókártyák, matricagyűjtéssel való kedvezményes termékvásárlás, vagy ilyen jellegű volt nemrég a TESCO hupikék-törpikék dominói, mellyel egy mozifilm bemutatóját támogatták
- folyamatosan új termékek megjelenése, melyek megfelelnek az adott térség, ország többségi fogyasztói igényeinek,
- termékek elérhetősége bárhol-bárhogyan és bármikor. Pld: TESCO 24 órás nyitvatartása, TESCO vásárlás elektronikusan bonyolítható, házhozszállítás van. Tehát a termék azonnal elérhető, amikor a vevőnek szüksége van rá.
- Közvetlenül az adott fogyasztóval való kommunikáció. Ezt szintén a TESCO-nál érzékelhetjük a legjobban. TESCO Klubkártyával rendelkezők vásárlásaik után pontokat kapnak, majd kb. negyedévente költéseik után akár többezer forintos vásárlási utalványt. Mindezt kiegészíti a köszönet a TESCO hűségért, amikoris ismét kapunk személyre szóló vásárlási kedvezményeket forintban vagy százalékban meghatározva azokra a termékekre, melyeket általában vásárolni szoktunk. Ez a családok számára nagyon hasznos, költségkímélő és vásárló-megtartó marketing szolgáltatás a cég részéről.
Mindezeken kívül számos esetben tapasztalhatjuk – pld. LIDL -, hogy a cégek figyelnek más kultúrák és hagyományok tiszteletére, megismertetésére. Többször rendeznek ezért afrikai-, ázsiai-, kínai, stb. vásárlási hetet.
Az üzleti filozófia tehát nemzetközi szintre emelt, globális gondolkodásmóddal fűszerezett, mégis mindig az adott országban élő emberekhez szól.