Idén döntenem kell a tovább tanulásomról, hogy szeretném-e valamelyik felső fokú oktatási intézmény padját koptatni vagy sem. Így elmentem a nyílt napra, mivel azonban még középiskolás vagyok, bele látok abba is, amikor az iskolához jönnek és ott tartanak nyílt napokat illetve szemináriumokat, hogyan is működik az utánpótlás beszerzése.
A középiskola is igen meghatározó az ember életében, de vajon el tudja-e dönteni egy 15 éves gyerek, hogy mivel szeretne foglalkozni? Hogy ténylegesen úgy működik-e az adott szakma ahogyan ő azt képzeli? Ez ugye csak később derűlhet ki, pár éves szakmai gyakorlat után, hiszen ekkor kezdi átérezni a szakma lényegét és fortélyait. A felső szintű oktatás már sokkal életbe vágóbb, hiszen valószínűleg azért tanulnak az emberek tovább, mert az általuk választott szakterületen szeretnének jeleskedni. De itt már sokkal érettebben tudnak az elsajátítandó tudásról véleményt alkotni az emberek. Hogy később a tanulók versenyképes tudást sajátíthassanak el, mert ma, a munkanélküliség miatt, nagyon fontos a versenyképesség. Ha elmegy az ember egy nyílt napra, elé tárulkozik a szakma világa. Igen nagyon sokan így gondolják, akármilyen szinten akarnak tovább tanulni, de legtöbbször ilyenkor az iskoláról mindenki azt hall amit kell vagy meg kell róla tudnia, és ez jó az iskolának is. Véleményem szerint, amikor belép valaki egy ilyen programra, az iskola rövid tényleges adatai után, kicsit elferdülnek a dolgok és a szakma olyan részei kerülnek elő általában, amit vagy sosem fognak a diákok csinálni vagy hetente nagyon kevés óra számban. Szerintem az elején jók a száraz információk, hogy mindenki eldönthesse milyen színvonalú képzést választ és ha sikerül elvégezni, milyen munka feltételekkel dolgozhat. Gimnáziumok esetében más a helyzet, ott nem lehet a szakmabeli elkápráztató bemutatókat bevetni és így elcsavarni a diákok fejét az iskola hírével, az eredményeivel kell a diáksereget meggyőzni, hogy a számukra ez a legjobb! Szerintem a nyílt napok jók, mert betekintést nyerhetünk egy iskola működésébe és megtapasztalhatjuk az ott folyó munkát ez alatt a pár óra alatt.
Azonban legtöbbet a már az adott iskolában tanulók, – akiket csak úgyállítunk és kérdezünk meg – tudnak képet adni az iskoláról és segíthetnek megérteni, hogy mi az, ami még fontos és a nyílt napon nem derül ki az előadásokból. A diákok viselkedése is elárul egy képet az iskoláról, azt hiszem, így ha elmegyünk egy számunkra fontos tovább tanulási központba, úgy gondolom, nagy jelentősége van, hogy diákokkal kerüljünk akár pár szavas, akár érdemleges beszélgetésbe, hogy a színvonalat és az iskola nehézségét letudjuk szűrni és azt, hogy megtudhassuk ténylegesen mivel töltik az iskola keretein belül az időt. De attól függetlenül, hogy az érdekes kísérletek nagyon csábitóak, nincs olyan munka ami mindig móka és kacagás lenne, szóval ezekhez komoly háttér információk szükségesek, így itt is érdemes kérdezősködni, hogy hogyan kell tanulni, mert erről pontosabb képet kaphatunk általuk, hiszen ők vannak ebben benne, minden napos szinten. De én például nem csak az iskolák nyíltnapjain és a mindennapokat ott eltöltő diákok véleménye alapján tájékozódom. Az iskoláknak általában van weblapjuk és itt, remélhetőleg rendszeresen frissülő információkat tárnak elénk, itt már nem csak a szakmai részt, hanem a diákélet programjait is részletesebben olvashatjuk, hiszen fontos, hogy ahol 4-5 esetleg több évet eltöltünk, lehetőleg minket érdeklő szellemi közeg, és programok vegyenek körül.