Cégbíróság: nem bírságolnak automatikusan megkésett adatszolgáltatás miatt

A cikk olvasási ideje kb. 4 perc

Nem lesz automatikus bírságolás az elkésett adatszolgáltatás miatt, hiszen a törvény ilyen rendelkezést nem tartalmaz, és az elsődleges cél sem ez, hanem a fiktív cégek kiszűrése – mondta Kenesei Judit, a Fővárosi Törvényszék Cégbíróságának elnöke két nappal azelőtt, hogy lejár a határideje a társas vállalkozásokkal kapcsolatos bejelentési kötelezettségnek.

A cégtörvény tavaly márciusban hatályba lépett módosítása szerint idén február 1-jéig minden gazdasági társaság (bt., kft., rt., közkereseti társaság, nonprofit szervezet) tagjainak, illetve a képviseletükre jogosultaknak, be kell jelenteniük adóazonosító jelüket, születési helyüket és idejüket, illetve édesanyjuk nevét. A székhely, telephely, fióktelephely használatának jogszerűségéről pedig nyilatkoznia kell a cég képviseletére jogosultnak, ám ehhez nem szükséges semmiféle ezt igazoló okiratot, például bérleti szerződést vagy tulajdoni lapot mellékelni.

biro_1

A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006-ban született törvény szerint a társasági szerződés adatszolgáltatással kapcsolatos mostani módosítása illetékmentes, ám csak jogi képviselő útján lehetséges, azaz ügyvédi munkadíjjal kell számolni, és – miként ez általában a cégeljárásoknál szokásos – a változásbejelentés csak elektronikus úton lehetséges.

Kenesei Judit kiemelte: a cégtörvény ebben az esetben közvetlenül nem írja elő a kötelezettségszegés, a február 1-jei határidő elmulasztásának szankcióját, ezért automatikus – előzetes kérdés, felszólítás nélküli – bírságolásra ezúttal nem kell számítaniuk a cégeknek.

Automatikus bírságolásra például a 2006-os társaságiszerződés-módosítással kapcsolatban volt példa a cégbíróságok gyakorlatában, akkor ugyanis ezt a törvény írta elő. Ilyen rendelkezés a most alkalmazandó jogszabályban nincs – fűzte hozzá az elnök. Azt tanácsolta azonban az érintetteknek, hogy a határidő esetleges elmulasztása esetén is igyekezzenek mihamarabb eleget tenni a változásbejegyzéssel kapcsolatos rendelkezéseknek. Ha ugyanis a cégbíróság akár hivatalból, akár bejelentésre – például a NAV jelzése nyomán – észleli a hiányosságot, törvényességi felügyeleti eljárást indíthat emiatt a cég ellen, és százezertől tízmillió forintig terjedő bírságot szabhat ki.

A törvényi rendelkezés célja, hogy kiszűrje a fiktív cégeket, javítsa a gazdasági élet átláthatóságát, és a közhiteles cégnyilvántartást minél inkább a valósággal, a cégek tényleges helyzetével hozza összhangba – mondta az elnök.

Kenesei Judit közölte, hogy a határidő lejárta előtt két nappal a fővárosban lévő mintegy 240 ezer cég több mint harmada tett eleget kötelezettségének. Az eddig beérkezett több mint 80 000 változásbejegyzési kérelemből csaknem 50 000 januárban érkezett, ebből 11 000 a legutóbbi hétvégén, ami megközelíti a fővárosi cégbíróság egy teljes havi ügyérkezését.

A jelenlegihez hasonló ügydömpingre nem emlékeznek a fővárosi cégbíróságon, nagy roham legutóbb 2008 nyarán volt, amikor a kötelező elektronikus cégeljárás bevezetésekor másfél hónap alatt mintegy 38 ezer beadvány érkezett. Azt az ügymennyiséget három hónap alatt sikerült feldolgoznia a száz cégbírósági dolgozónak – mondta az elnök.

A Fővárosi Törvényszék Cégbíróságán 34 bíró, 30 ügyintéző és 40 szerkesztő dolgozik, de minden beadványnak át kell mennie egy cégbíró kezén. A bírák elektronikus aláírással naponta másfél-két órát töltenek. Egy ilyen aláírás 27 „kattintás” a számítógépen, de ezen túlmenően is a dolgozóknak kezelniük, gyakran korrigálniuk kell a nyilvántartásban lévő adatokat, ezért a mostani hatalmas ügytömeg feldolgozása igen nagy nehézségeket okoz. A cégbíróságon arra számítanak, hogy a vállalkozások hozzávetőleg fele tesz eleget törvényi kötelezettségének február 1-jéig, de azután is több tízezer változásbejegyzéssel kapcsolatos ügy érkezik majd, így a feldolgozásuk nyárig is eltarthat – mondta Kenesei Judit.

https://www.onadozo.hu/hirek/cegbirosag_nem_birsagolnak_automatikusan_megkesett_adatszolgaltatas_miatt

About Goldaccountant

Pósa Lívia vagyok, a Gold Accountant Könyvelő- és Bérszámfejtő Iroda vezetője. 1994. óta foglalkozom könyveléssel és bérszámfejtéssel, az irodám 1998-ban, tehát több, mint 15 éve alapítottam. Ez a mai gyorsan változó gazdasági környezetben, úgy vélem, kiemelkedő teljesítménynek számít. Ügyfeleink kis- és középvállalkozók, illetve egyéni vállalkozók. Büszke vagyok hűséges ügyfeleinkre, közülük többen is már a kezdetektől minket választottak és azóta is ragaszkodnak hozzánk. Könyvelő Irodánk a Vállalkozói Szemléletű Könyvelő Iroda licencével rendelkezik. Fontosnak tartjuk a vállalkozás küldetésének elősegítését, mindig készen állunk, hogy szaktudásunkkal és információval segítsünk a döntéselőkészítésben. Gondot fordítunk arra, hogy naprakész szakmai információkkal rendelkezzünk, lépést tartsunk a változásokkal, ismerjük az alkalmazható adózási, jogi megoldásokat. Érdemes a Könyvelési Kisokos Vállalkozóknak blogot nyomon követni, illetve, a legbennfentesebb infókért hírlevelünkre feliratkozni. Könyvelő irodánk felhívja a cégvezetés figyelmét a kedvező és takarékos adózási megoldásokra. Szolgáltatásainkat szakszerűen és gondosan, a jogszabályoknak megfelelően teljesítjük, saját eljárásunkkal nem tesszük ki az Ügyfelet jogsértések és határidő mulasztások következményeinek. Kellő diszkrécióval kezeljük a vállalkozás ügyeit.

Check Also

Ipari beruházások húzzák az építőipart és a turizmust

A kritikus munkaerőhiány miatt akadoznak a lakásépítések Budapest, 2017. április 18. – Még mindig az …