Ha pontosan figyelünk gyermekünkre, figyelemmel kísérjük napi tevékenységét, egyértelműen láthatjuk, hogy melyik életkorban mi felé irányul a tehetsége, képességei, érdeklődési köre.
Gyermekünk nem fog hasonlítani ránk – ez szinte biztos -, úgyhogy kíméljük meg a gyermeket attól, hogy bármit is ráerőltessünk, legyen az összefüggésben akár a választott játékokkal, később a hobbival, edzéssel vagy tanulmányokkal.
Ha figyelünk a gyermekre, pontosan lehet tudni, milyen játékra áhítozik, milyen mesék iránt érdeklődik (tündérmese, állatmese, tanulságos mese, stb.). Mindegyik egyformán jó. A játék- és mese iránti érdeklődésből a gyermek lelki világában lezajló folyamatokra is következtetni lehet. Pld. a mese vége pozitív vagy negatív, a játékkal szépen játszik, rendben tartja, esetleg dobálja, nem érdekli. Ebből a szülő egyértelműen megállapíthatja, hogy ő maga milyen példát mutat a gyermekének (rendszeretet, kupi, tárgyak, ruhaneműk megbecsülése, rendeltetésszerű használata, az érdektelenség egyértelműen azt jelenti, hogy a gyermekre nem figyelnek a szülők).
Iskolás korban előtérbe kerül, hogy melyik tantárgy lesz a kedvenc, melyiket fogja utálni, és melyek lesznek a megtűrtek.
Hat kognitív modell van, melyek egyértelműen mutatják a gyermek érdeklődési típusait.
1. Művészi típus
Szeret rajzolni, verset, éneket, akár zenét írni, hangszerek iránt érdeklődik. Érzékeny, emocionális alkat. Szívesen jár múzeumba, koncertekre. Kedvenc tantárgy lehet a magyar nyelv- és irodalom, ének, zene, rajz, képzőművészet és az idegen nyelvek is.
2. Kutató típus
Gondolkodó, érdekli a dolgok miértje, kérdésekkel halmoz el. Kíváncsi és önálló. Lehet kissé befelé forduló is. Sokat olvas. Kísérletezget ezzel-azzal. Kedvenc tantárgy lehet a kémia, matematika, biológia, később akár a tudományos élet felé is fordulhat.
3. Vállalkozó típus
Meghallgat, majd alkudozik, érvel, sokat beszél, energikus, aktív, dinamikus, önálló, kockázatvállaló, útnak induló. Kedvenc tantárgy lehet a matematika, történelem, később a kommunikációs, üzleti tudományok, de akár a természettudományok is.
4. Konvencionális típus
Lelkiismeretes, nagyon jó szervező, rendező. Szeret gyűjtögetni, megbecsüli értékeit. Nagyon jó a szövegértése, kiváló a szövegszerkesztése. Kedvenc tantárgy lehet a matematika, informatika, magyar nyelvtan, történelem, később is ugyanezek, illetve a tervezés, mérnöki ismeretek.
5. Társas típus
Él benne a csoportszellem, szeret iskolatársaival, barátaival lenni, akkor érzi jól magát, ha többen körülveszik, többen játszanak. Figyelmes és nagylelkű. Hajlamos hallgatni másokra. Általában intenzíven sportol. Szereti a nagy beszélgetéseket. Kedvenc tantárgy lehet a magyar irodalom, történelem, testnevelés, a szakkörök, később a pszichológia.
6. Realisztikus típus
Kutató, gondolkodó, feltaláló. A praktikus dolgokat és a konstrukciós játékokat kedveli, de szeret barkácsolni is. Szereti a nagy sétákat, figyel a természet hangjaira. Kedvenc tantárgy lehet a matematika, földrajz, történelem, később a filozófia, műszaki tudományok.
Gyermekünkben nemcsak egy, hanem akár kettő-három típus ismérveit is megtalálhatjuk, hiszen majd kamaszkorban kezd kialakulni-, és felnőttkorra válik teljessé önálló személyisége.
Érdemes tehát figyelni gyermekünkre, hogy miben segíthetjük előmenetelét az életben.