A GYED-EXTRA bevezetését úgy propagálta a média, mint egy pozitív kormányintézkedést, jogszabályváltozást, aminek örülni kellene.
De vajon ki örüljön és miért?
Véleményem szerint a kormány részéről ez az új jogszabályváltozás kifejezetten család- és gyermekellenes.
Miért ?
1.
Aki most van GYES-en, az ugyanúgy egyszer kap minden hónapban nettó 25.600 Ft.-ot , akár egy, akár kettő vagy több babát gondoz. Nyilvánvaló, hogy egy kisgyermeket nem lehet ekkora összegből fenntartani, gondozni, nemhogy kettőt vagy hármat. Ez az összeg alamizsna. Alapvető dolgok, amire a gyermeknek szüksége van: pelenka, speciális tej pld. Milumil (hogy tényleg tejet igyon), mely összeg havonta már eleve több pénzbe kerül, mint a GYES összege (egy gyermeknél..). Az Anyák többsége nem tud szoptatni, de ha tudna is, akkor sem 3 éves korig. A kisgyermekek ruhái drágábbak, mint a felnőtt ruhaneműk, és a gyermek igen hamar kinövi szép kis ruháit. Az egyéb, megélhetési költségekről már nem is beszélek. Az állam tehát nemhogy segíti, de úgy tűnik tudatosan nem támogatja a kisgyermekes családokat. Az pedig, hogy az ikrek egy gyermeknek számítanak, már nem is nagyon kommentálható. Mindenki tudja, akinek kisgyermeke van, hogy az első 3 évben nagyon magasak a kiadások, ezek igen megterhelik a családi költségvetést.
(Magyarországon a GYES összege egyébként kb. 85 EUR..??)
2.
A diplomás GYED-del sem sokra lehet menni. Ha valaki már tanul, akkor a tandíj többszázezres összegéhez képest kb. elhanyagolható a GYED összege, amit az állam ad. Tudjuk, hogy két lezárt félévet kell igazolni az igénybevételhez, tehát ezzel máris egy bő évet lecsalt az állam. Hányan esnek bele vajon a GYED időszakába, akik tanulnak ? Mi van azokkal, akik GYES mellett tanulnak, vagy éppen a GYED időszakát megelőzően? Ez a jogszabályváltozás megint csak igen szűk körben érint családokat, és úgy lett kitalálva, hogy azért sokan ne jussanak hozzá…
Jól ismert az a tény, hogy néhány évvel ezelőtti jogszabály szerint, akinek kisbabája született, és tanult, a gyermek 3 éves koráig nem kellett tandíjat fizetni, tehát nagyságrendekkel jobban járt. Mivel az állam nem fizet tisztességes összegű ellátást a gyermekkel otthon lévő szülő számára, ez az intézkedés szerintem így is volt korrekt.
(Ez így rendben van?)
3.
Abszolút elutasítom azt a törekvést, hogy bármelyik Anyuka a kisgyermek 1 éves korától dolgozzon. Egy kisgyermek egészséges fejlődéséhez nem véletlenül szükséges az, hogy 3 éves koráig az Anyuka és Apuka szeretete és gondoskodása mellett fejlődjön. A kisgyermeknek semmi másra nincs jobban szüksége, mint a biztonságra, szeretetre és stabilitásra. A bölcsődében a gyermek a sok gyermek közül csak egy, nem is foglalkoznak vele a dadák kellőképpen, hiszen több gyermekre kell sajnos figyelniük. A kisgyermek már idejekorán elidegenítésre kerül a családjától és pont azt nem kapja meg, ami a legfontosabb számára. Csak remélni tudom, hogy az Anyák, Apák a további nehézségek ellenére sem fogják gyermekeiket elszakítani maguktól idő előtt..
???
Minden szülő tudja, akinek kisgyermeke van, hogy az 24 órás szolgálat, és ez így van rendjén. Nem az az Anyuka feladata, hogy munkát keressen ! Ezzel az intézkedéssel nem támogatja a kormány egyáltalán az Anyukákat, hanem éppen ellenkezőleg, még nagyobb terhet rak rájuk. Munkát az Anya nyilvánvalóan csak a gyermek vagy a maga kárára tudja végezni, pld. vagy akkor dolgozik az Anyuka, amikor a gyermek alszik, netán éjszaka, vagy pedig a gyermek kerül lepasszolásra, mellőzésre, amíg az Anyuka dolgozik. Eredmény: a gyermek nyűgös, szeretethiányos, az anya kimerült, fáradt…
A kormány részéről tehát ez sem pozitív intézkedés, hanem kifejezetten gyermek- és családellenes.
4.
A GYED EXTRA intézkedéscsomag további durva intézkedése, hogy a 2014-ben született gyermekek után már az állam nagykegyesen hajlandó gyermekenként fizetni a GYED, majd a GYES 25.600 Ft.-os összegét.
És mi van azokkal a családokkal, akik most vannak otthon, GYED-en, GYES-en kettő vagy három kisgyermekkel? Azoknak jár a nagy semmi. Pontosan azért van így, mert ez érinti a magyar családok legnagyobb részét. Hát ez a legszembetűnőbb családellenes intézkedés!
Az a minimum lenne, hogy a társadalom egészét érintő-, minden kisgyermeket és családot egyformán támogató, végre pozitív jogszabályváltozást generáljanak, és ne szakítsanak ki egy nagyon szűk réteget a társadalomból, akiknek adnak valamit…
Nem tudom, hogy mikor fog eljutni oda az állam, hogy ténylegesen megbecsüli a kisgyermekes családokat? Véleményem szerint az lenne a korrekt, ha a GYES összege – mely a legkevesebb – megegyezne a mindenkori minimálbér összegével, az már tényleg jelentene valami pozitívumot a családok számára, bár abból sem lehetne ” nagy derbit ” csinálni..
Ideje lenne elgondolkodni azon is, hogy ha az állam nem becsüli meg a kisgyermekeket már születésüktől fogva, akkor, amikor felnőnek, mi alapján várja el, hogy a társadalom aktív tagjai legyenek, dolgozzanak ebben az országban, adózzanak itt és még sorolhatnám a hazafisággal, egyéb aktuális kormányelvárásokkal.
Ha kapni akar az állam egészséges, aktív, tenni akaró fiatal társadalmat, akkor legelőször is adnia kellene megfelelő támogatást ahhoz, hogy elvárásokat támasszon a felnövő új generációval szemben.
Mindezek után ítélje meg az olvasó, hogy számára mit jelent, vagy mit üzen a GYED EXTRA …